Zaprezentowanie kolejnych produktów na rynku zawsze związane jest z pewnym niebezpieczeństwem. Prawdopodobne będzie wszak, że odbiorcy nie okażą się nimi zainteresowani, a to dla firmy oznacza duże straty. Jak ich się ustrzec? Jak się dowiadujemy, wyjście z takich trudności nie jest trudne – przed podjęciem ważnych wyborów dobrze zlecić przeprowadzenie badań rynku. Są one elementem badań marketingowych, jednak wiadomości, które nam dostarczą, mogą zostać wykorzystane także do mniej złożonych celów. Jak jednak wyglądają badania rynku? Jakich danych są źródłem? Jakie przedsiębiorstwa muszą zdecydować się na ich przeprowadzenie?
Na czym polegają badania rynku?
Badania rynku umożliwiają poznanie oczekiwań klientów, zmian na rynku, działań konkurencyjnych firm i przewidzenie rozmaitych mód. Aby zdobyć niezbędne dane, specjaliści przeprowadzają szereg badań. Niektóre z nich dotyczą oczekiwań kupujących, inne – środków przekazu, technik reklamowych oraz wizerunku danej firmy. Analitycy parający się badaniami rynku zrzeszają się w branżowych stowarzyszeniach – między innymi PTBRIO, natomiast ich metody są określone przez normy ISO 9000.
Dla jakich firm ważne są badania rynku?
Badania rynku okazują się ważne szczególnie dla dużych firm – to one są narażone na ogromne straty. Szczególnie chętnie stawiają na nie przedsiębiorstwa funkcjonujące w takich branżach jak programowanie, telefonia oraz instytucje publiczne. Sporym zainteresowaniem szczycą się także wśród menedżerów największych koncernów spożywczych. Nie znaczy to rzecz jasna, że badania rynku adresowane są wyłącznie do sporych korporacji. Dane, jakie dzięki nim uzyskamy na pewno będą bowiem przydatne także do planowania nowych przedsięwzięć przez średnie przedsiębiorstwa.